Bayern 2

     

Das Auto ist tot – es lebe das Auto?

Move it! Das Auto ist tot – es lebe das Auto?

Stand: 30.09.2013

Die Tage des Autos als Statussymbol scheinen gezählt: Für junge Menschen, vor allem in den großstädtischen Ballungsräumen, ist ein eigenes Auto schon lange nicht mehr das Non-Plus- Ultra. Der Fetisch von einst wird von immer mehr Menschen als purer Gebrauchsgegenstand wahrgenommen. Den man sich – Stichwort Carsharing – mit anderen teilen kann. Und der nur eine von vielen Möglichkeiten darstellt, von A nach B zu gelangen. Wie sieht Mobilität in Zukunft aus? Und hat das Auto mit neuer Technologie (andere Antriebe, automatische Steuerung) eine Chance auf Rückkehr in unsere Herzen? U.a. mit Marcus Maurer, der an der TU Braunschweig an selbstfahrenden Autos forscht.

The car is dead. Long live the car!

The History of the modern automobile as we know it will come to an end. Not only young urban people get rid of the car – it’s too expensive, it needs too much fuel and screen wash. Meanwhile even the smallest version of the iPhone seems to be more useful and even more valuable in peer groups determined by a digital lifestyle than a Mercedes that still needs this dumb analogue parking lot. The automobile way seems to be only one of many ways to get from A to B and not even the best. A far cry from a status symbol the car loses its glam image and becomes an article of daily use. This is why ‘car sharing’ is the order of the day . So, how does mobility concepts develop? And what about the future of the automobile? Does it have a future at all – perhaps by providing smart technologies like self-propelling? Panel with (among others) Marcus Maurer of TU Braunschweig, who does research on self-propelling cars.